sobota, 25 lutego 2017

Transport koni drogą wodną i powietrzną


Transport drogą wodną

Transport wodny to najczęściej transport morski lub śródlądowy, który odbywa się statkami typu ro-ro (Roll On/Roll Off), tzw. rorowcami, lub na promach. Statek typu ro-ro jest rodzajem statku towarowego, pasażersko-towarowego lub barki, przystosowanego do przewozu ładunków toczonych i pojazdów. Opcja ta jest zwykle częścią transportu drogowego, gdyż na pokład statku lub promu wjeżdżają pojazdy drogowe lub wagony kolejowe i to one są transportowane z brzegu na brzeg. Transport koni drogą wodną w kontenerach należy do rzadkości. 


Statek typu ro-ro. Samochodowiec "Barcelona" przy Wolnym Obszarze Celnym w Porcie Gdańsk.
Przed załadowaniem pojazdów na statek właściciel zwierząt, opiekun lub konwojent, jest zobowiązany sprawdzić czy na zamkniętych pokładach statek posiada odpowiedni system wymuszonej wentylacji, czy jest wyposażony w alarm oraz dodatkowe źródło zasilania w przypadku awarii. Natomiast na pokładach otwartych powinna być zapewniona ochrona przed wodą morską. 


Ponadto pojazdy przewożące konie muszą być wyposażone w urządzenia mocujące do stałego elementu statku. Statki transportujące zwierzęta powinny zostać zaopatrzone w wystarczającą na czas podróży ilość karmy oraz wody zdatnej do picia, jeżeli nie jest wyposażony w urządzenia do jej produkowania. Oprócz tego na statku powinno znajdować się pomieszczenie przeznaczone do izolowania zwierząt chorych, środki do udzielenia im pomocy oraz sprzęt do uboju „z konieczności”.

W Europie najczęściej korzysta się z połączenia promów między Francją a Wielką Brytanią – kanałem La Manche (transport koni tunelem pod kanałem jest zabroniony), oraz kilkoma połączeniami z państwami skandynawskimi.


Transport drogą powietrzną

Transport drogą powietrzną obecnie jest najszybszym sposobem przemieszczania koni. Główną zaletą tego rodzaju transportu jest krótki czas stresu transportowego, czyli niekorzystnego wpływu transportu na organizm zwierzęcia. Niestety jest jednocześnie najdroższym rozwiązaniem, dlatego też stosuje się go jedynie w przypadku przemieszczenia najcenniejszych zwierząt, np. koni sportowych na szczeblu międzynarodowym lub najwyższej wartości koni hodowlanych. 

Warunki i sposób transportu koni drogą powietrzną w polskim prawie nie są szczegółowo określone. Mówią jedynie, że konie powinny być przewożone w oznakowanych kontenerach lub specjalnie przygotowanych do tego klatkach, które spełniają przepisy Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA), w warunkach umożliwiających utrzymanie właściwej jakości powietrze, temperatury i ciśnienia w odpowiednich zakresach podczas całej podróży. Na pokładzie samolotu powinny znajdować się narzędzia do uboju „z konieczności”.


Dokumenty wymagane przy lotniczym transporcie koni to: 

  • zaświadczenie o stanie zdrowia, 
  • zaświadczenie o szczepieniu przeciwko wściekliźnie, 
  • dokument „Shipper’s Certification for Live Animals” w dwóch egzemplarzach,
  • w zależności od przepisów kraju docelowego, mogą być wymagane również inne dokumenty. 

„Shipper’s Certification for Live Animals” to dokument wypełniany przez nadawcę, zawierający dane transportowe takie jak liczba kontenerów wraz z ich numerami identyfikacyjnymi i liczbą przewożonych zwierząt, porty pochodzenia i przeznaczenia oraz informację czy zwierzęta podlegają klasyfikacji CITES (konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem). Na przykład, podczas transportu konia Przewalskiego, który podlega tej klasyfikacji, wymagany jest dodatkowo dokument - Permit Certificate. W Polsce urzędem odpowiedzialnym za wydawanie certyfikatów i zezwoleń eksportowych jest Ministerstwo Ochrony Środowiska. 

Na terenie Europy istnieją trzy główne węzły lotnicze zajmujące się transportem koni: 

  • we Frankfurcie - lotnisko Ren-Men - linie lotnicze Deutsche Lufthansa AG
  • w Amsterdamie - lotnisko Schiphol - linie KLM
  • w Londynie - lotnisko Heathrow - linie British Airways. 

Loty z końmi to zazwyczaj loty cargo, czyli frachtowe. Konie wprowadza się do kontenerów, a następnie ładuje na pokład samolotu . 
Koszt transportu lotniczego jednego konia zaczyna się od około 3 tysięcy euro, nie wliczając opłat lotniskowych, formalności i opłat za kwarantannę. Cena ta jest związana głównie z wynajęciem kontenera, wybraną linią lotniczą, odległością na jaką odbywa się transport i opieką podczas lotu.

Kontener do przewozu koni holenderskiej linii lotniczej KLM Cargo.
Kontener dla koni to metalowy boks zbudowany w sposób zapewniający bezpieczeństwo - posiada antypoślizgową podłogę oraz ściany bez ostrych krawędzi i wystających elementów. Standardowy kontener zmieści 3 konie w stanowiskach o szerokości 0,6m i długości 2,5m, które są oddzielone solidnymi przegrodami. Jest skonstruowany w sposób pozwalający opiekunom na doglądanie zwierząt i ewentualną reakcję w razie potrzeby. 


Maksymalne wymiary kontenera według przepisów IATA to: 317 cm długości, 244 cm szerokości i 240 cm wysokości, a maksymalna waga brutto to 6804 kg. 

Kontenery, w których transportowane są zwierzęta muszą być oznakowane w widoczny i jasny sposób, toteż każdy kontener posiada swój unikalny numer identyfikacyjny i oznaczenie, że jego przeznaczeniem jest transport koni. Dodatkowe oznaczenie to znak wskazujący górną część kontenera, ponieważ podczas transportu i obsługi muszą zawsze znajdować się w pozycji poziomej. Należy również zminimalizować ryzyko wstrząsów i uderzeń. 

Podobnie jak pojazdy na statku, kontenery muszą być zabezpieczone przed przemieszczaniem się spowodowanym ruchem środka transportu. Zgodnie z przepisami, kontenery cięższe niż 50 kg, czyli również te do przewozu koni, muszą być wyposażone w odpowiednią ilość punktów zabezpieczających, które umożliwiają bezpieczne przymocowanie środka transportu podczas załadunku oraz podczas transportu.

Zobacz też:

6 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł. Z wielu rzeczy nie zdawałam sobie sprawy. Dzięki.
    Pozdrawiam i do siebie zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłaś dowiedzieć się czegoś nowego - pozdrawiam ;)

      Usuń
  2. Jesli już rozmawiamy o transporcie morskim, polecam wam zajrzeć do sklepu Pro-trans. Mają tutaj na prawdę duży wybór profesjonalnych pochłaniaczy wilgoci do kontenerów czy innych produktów przydatnych w takim ordzaju transportu

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  4. brakuje mi tylko informacji o kosztach np z Polski lub danii do Kanady promem

    OdpowiedzUsuń